Αυτό που ζητάμε είναι... παιδιά που αναλαμβάνουν ευθύνες, που ολοκληρώνουν την εργασία που τους έχει ανατεθεί, που δεν δικαιολογ...
Αυτό που ζητάμε είναι...
παιδιά που αναλαμβάνουν ευθύνες, που
ολοκληρώνουν την εργασία που τους έχει ανατεθεί, που δεν δικαιολογούν τα
λάθη τους επιρρίπτοντας αλλού τις ευθύνες. Πώς όμως θα τα καταφέρουμε;
Γεωργία Λάττα
Νηπιαγωγός - Ειδική παιδαγωγός
Συγγραφέας
Καλλιεργώντας την υπευθυνότητα στα παιδιά, μέσα από τη συμπεριφορά και
το παράδειγμά μας. Εξηγώντας αναλυτικά τι περιμένουμε απ’ αυτά και
βοηθώντας τα – μόνο όταν είναι απαραίτητο – να τα πετύχουν. Αναθέτοντάς
τους σταδιακά νέα, λογικά καθήκοντα. Δείχνοντάς τους εμπιστοσύνη και
σεβασμό.
Ο δρόμος προς την υπευθυνότητα…
ξεκινά από νωρίς, από τα πρώτα χρόνια
της ζωής του παιδιού. Ακόμη κι όταν είναι πολύ μικρό, όταν εκδηλώνει μια
συμπεριφορά που δεν είναι επιθυμητή (πχ σκορπίζει παντού τα παιχνίδια
του), θα πρέπει να του λέμε «όχι» και να του εξηγούμε το λόγο
(κουράζομαι να τα τακτοποιώ). Δεν αρκεί βέβαια να εντοπίζουμε μια μη
επιθυμητή συμπεριφορά. Πρέπει να βοηθάμε το παιδί να καταλάβει,
εξηγώντας του τι ήταν λάθος και αποσαφηνίζοντας τι θα έπρεπε να κάνει,
πώς θα έπρεπε να φερθεί στη συγκεκριμένη περίσταση. Οι αρμοδιότητες κι
οι κανόνες πρέπει να είναι ξεκάθαροι. Οι συνέπειες από τη μη τήρησή τους
πρέπει να έχουν γνωστοποιηθεί, να εφαρμόζονται ήρεμα, να είναι δίκαιες
και λογικές.
Καθώς το παιδί μεγαλώνει, τα καθήκοντα
που αναλαμβάνει αυξάνονται. Ένα τετράχρονο παιδί αρκεί να είναι υπεύθυνο
για την τακτοποίηση κάποιων προσωπικών του αντικειμένων, ένα μεγαλύτερο
παιδί μπορεί να βοηθά στο σερβίρισμα του φαγητού, στην καθαριότητα του
σπιτιού… Αναλαμβάνοντας αρμοδιότητες σε εργασίες που αφορούν την
οικογένεια συνολικά, νιώθει πληρέστερα τον εαυτό του ως μέλος μιας
ομάδας. Παράλληλα, καθώς μεγαλώνει καλείται να επιδείξει κατάλληλη
συμπεριφορά σε διάφορες περιστάσεις, ολοένα και πιο απαιτητικές. Δεν
θεωρούμε ποτέ αυτονόητο ότι το παιδί γνωρίζει πώς πρέπει να φερθεί.
Διδάσκουμε με τα λόγια, με τη στάση και τη συμπεριφορά μας. συνεχίστε το άρθρο